Komunikując się z młodymi, nietoperzyce posługują się specjalną mową skierowaną do dziecka

20 sierpnia 2020, 14:04

W komunikacji z młodymi matki nietoperzy posługują się specjalną mową skierowaną do dziecka, zwaną też mową matczyną (ang. baby talk czy child-directed speech, CDS). Ich wokalizacje mają bowiem inną barwę i wysokość niż zawołania skierowane do dorosłych nietoperzy.



Czytajmy dzieciom

17 lipca 2006, 11:47

Anglojęzyczne matki, które zaczynają czytać swoim dzieciom w bardzo wczesnym wieku, wychowują bardziej rozwinięte 2-letnie maluchy: z większym słownikiem, lepszym rozumieniem języka oraz wyżej ocenianymi zdolnościami poznawczymi. Matki hiszpańskojęzyczne, które czytają swoim brzdącom każdego dnia, mają 3-letnie dzieci lepiej poznawczo i językowo rozwinięte niż matki, które tego nie robią.


Północ jak południe

11 marca 2013, 17:16

Z badań, podczas których wykorzytano dane z 30 lat obserwacji satelitarnych dowiadujemy się, że północne szerokości geograficzne coraz bardziej przypominają te południowe. Międzynarodowy zespół naukowców przeanalizował związek pomiędzy zmianami w temperaturze powierzchni i wzroście roślin na północ od 45 stopnia szerokości geograficznej północnej.


Biohybrydowa „ryba” z komórek ludzkiego serca pływa w rytm bicia serca

24 lutego 2022, 14:08

Naukowcy z Uniwersytetu Harvarda i Emory University stworzyli pierwszą w pełni autonomiczną biohybrydową „rybę” zbudowaną z komórek ludzkiego mięśnia sercowego. Urządzenie pływa naśladując kurczenie się mięśni pracującego serca. To krok w kierunku zbudowania sztucznego serca z mięśni i stworzenia platformy do badania takich chorób, jak arytmia.


Stres przyspiesza postępy choroby Alzheimera

4 września 2006, 09:31

Hormony stresu wydają się przyspieszać formowanie charakterystycznych dla choroby Alzheimera zmian w mózgu.


Książka do noszenia na sobie i współodczuwania

5 lutego 2014, 11:55

W Laboratorium Mediów MIT-u powstała nakładana na czytelnika książka, która pozwala poczuć emocje bohaterów. Sensory Fiction, bo o niej mowa, jest wyposażona w czujniki i siłowniki. W okładce znajduje się 150 programowalnych diod LED.


Haptyka w iPhone - czym jest i co warto wiedzieć?

27 czerwca 2024, 15:28

Haptyka w iPhone to jedno z tych rozwiązań technologicznych, które może nie rzuca się od razu w oczy, ale znacząco wpływa na sposób, w jaki korzystamy z naszych urządzeń. Jest to technologia, która pozwala użytkownikom na odczuwanie wibracji i dotykowych reakcji na interakcje z ekranem dotykowym, co sprawia, że korzystanie z iPhone'a staje się bardziej intuicyjne i angażujące. Apple od lat inwestuje w rozwój haptyki, wprowadzając ją do coraz większej liczby funkcji i aplikacji. Ale czym dokładnie jest haptyka? Jak działa? I dlaczego jest tak ważna dla doświadczenia użytkownika? W tym artykule przyjrzymy się bliżej tej fascynującej technologii, jej zastosowaniom w iPhone'ach oraz korzyściom, jakie niesie dla użytkowników.


Zabawka językowa dla dzieci z autyzmem

5 marca 2007, 14:57

Holenderscy naukowcy opracowali elektroniczną zabawkę, która wspiera rozwój językowy, a zwłaszcza naukę nowych słów, u dzieci autystycznych. W ramach pracy dyplomowej Helma van Rijn z Politechniki w Delft testowała prototyp urządzenia LINKX na serii spotkań z trojgiem chorych maluchów. Robbert, Beer i Jacob mają od 3 do 5 lat.


Czterodniowa terapia zmienia życie chorych na zaburzenia obsesyjno-kompulsywne

30 listopada 2018, 11:25

Przez 9 lat życiem Kathrine Mydland-aas z Bergen rządził przymus sprzątania. Nie mogłam pomóc dzieciom z zadaniami dokowymi, nie mogłam przygotować im obiadu, nie mogłam ich objąć. Nie mogłam robić nic innego, tylko sprzątać. Próbowałam z tym skończyć, ale to zawsze zwyciężało, mówi kobieta. W ubiegłym roku zdiagnozowano u niej zaburzenia obsesyjno-kompulsywne (OCD) i skierowano ją na terapię do Szpitala Uniwersyteckiego Haukeland w Bergen


Kamizelka dla graczy

22 października 2007, 09:25

Mark Ombrellaro, amerykański chirurg, który specjalizuje się w badaniach nad systemami służącymi do przeprowadzania operacji na odległość, opracował kamizelkę, dzięki której miłośnicy gier wideo mogą odczuć uderzenia, pchnięcia nożem czy trafienie kulą, jakich doświadcza kierowany przez nich bohater.


Zostań Patronem

Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy.

Patronite

Patroni KopalniWiedzy